Scheermesjesgigant Gillette krijgt een hoop over zich heen na de lancering van een nieuwe reclamecampagne. Gillette is onderdeel van de Amerikaanse multinational Procter & Gamble en mengt zich met de spotjes onder het thema “We Believe” in het #MeToo-debat.

De nieuwe reclamecampagne is bedoeld om machogedrag, pesten en seksuele intimidatie aan de kaak te stellen. Met een bijbehorende omroep om “het juiste te zeggen” en je “verantwoordelijk te gedragen”.

De boodschap is dat mannen hun gedrag moeten veranderen:

We can’t hide from it. It has been going on far too long. We can’t laugh it off. Making the same old excuses. But something finally changed. And there will be no going back. Because we… We believe in the best in men. To say the right thing. To act the right way. Some already are, in ways big and small. But some is not enough. Because the boys watching today will be the men of tomorrow.

De reclamespot krijgt zowel lof als kritiek. En degenen die kritiek leveren, laten zich niet zachtzinnig uit.

Mannen die zich aangevallen voelen door de campagne van Gillette, posten foto's op Twitter waarin ze demonstratief afscheid nemen van hun Gillette-scheermesjes.

Directeur Gary Coombe van de scheerdivisie van Procter zegt in een verklaring: "Gillette gelooft dat mannen het beste uit zichzelf kunnen halen. Door elkaar ter verantwoording te roepen en onacceptabel gedrag niet goed te praten, steunen we een nieuwe generatie die zichzelf wil verbeteren."

Bekijk de reclame van Gillette hier:

LEES OOK: Deze gewaagde foto’s in Victoria’s Secret-winkels laten zien waarom het bedrijf het moeilijk heeft in het #MeToo-tijdperk